روانشناسی رنگ ها در لوگو، چه کاربردی دارد؟

روانشناسی رنگ ها در لوگو | خاص لوگو

روانشناسی رنگ ها در لوگو

روانشناسی رنگ ها در لوگو از موضوعات بسیار مهمی است که اگر به آن توجه کنید می توانید خیلی سریع تاثیر آن را در کسب و کار خود مشاهده نمایید. رنگها جاذبه های فعالی هستند که از جمله تاثیرات فوق العاده ی آن را میتوان در شناسایی برندها مشاهده کرد. زیبایی یک برند در گرو نقش و رنگ آن است و همچنین میتواند بیانگر قدرت و برجستگی کسب و کار شما می باشد. همان قدر که رنگها میتوانند مثبت عمل کنند، انتخاب یک رنگ اشتباه نتیجه ی معکوسی در بر خواهد داشت. به یاد داشته باشید که در سفارش لوگو باید به نوع فعالیت کاربر، شکل لوگو و نحوه انتخاب رنگ سازمانی مناسب، توجه داشت.

نقش رنگ در انتخاب لوگو

رنگها بیانگر احساسات هستند، گاهی با انتخاب یک رنگ میتوانید آن چه که میخواهید را به مخاطب خود القا کنید. حال مهم است بدانیم که از مخاطبمان چه توقعی داریم، بعد از آن میتوانیم به راحتی بر طبق روانشناسی رنگ ها در لوگو، توقعمان را انتقال دهیم و وی را مجاب کنیم که بر اساس هدف ما حرکت کند. همه ی این تاثیرات مثبت و منفی تحت تاثیر انتخاب رنگ مناسب است.

رنگ مناسب هر شخصیت برند

یک سازمان یا گروه برای این که بتواند حوزه ی فعالیت خود را به خوبی نشان دهد، میتواند از نماد متناسب با شخصیت خود و رنگهای متناسب با آن در کنار هنر دست یک طراح حرفه ای بهره ببرد. شاید در خیلی از برندها دقت کرده اید که به جای شکل برند بیشتر رنگ آن به یاد می ماند.

انتخاب رنگ سازمانی با توجه به روانشناسی رنگ ها

در ادامه به چند رنگ پر کاربرد و تاثیرات مهم آن در زمینه طراحی لوگو و موارد سازمانی اشاره خواهیم کرد:

روانشناسی رنگ آبی: این رنگ نوعی احساس امنیت ایجاد میکند و با طول موج بلندی که در اختیار دارد از فاصله ی دور نیز بسیار نمایان است. آبی ها نیز دسته بندی خاص خود را دارند و اغلب برای لوگوی سازمانها و شرکتهای تولیدی، هواپیمایی، تکنولوژی یا سرمایه گذاری مناسب است. به دلیل خاصیت جادویی این رنگ، در ارائه ی هویت و شخصیت بیش از صد به برند معتبر دنیا نقش اساسی دارد.

روانشناسی رنگ قرمز: این رنگ در تحریک اشتها، نقشی بسیار زیادی دارد از آن جهت طبق روانشناسی رنگ ها در لوگو در بسیاری از مراکز ارائه غذا از آن حتما استفاده میشود. این رنگ در کنار رنگ زرد جزو اولین رنگهاست که در مغز پردازش میشود، از این جهت خدمات اضطراری، سازمان های حراجی، خدمات آموزشی و امدادی نیز از این رنگ در لوگوی خود استفاده میکنند.

روانشناسی رنگ زرد: طبق روانشناسی رنگ ها در لوگو های خاص، از رنگ زرد استفاده میشود، چرا که این رنگ اشاعه دهنده ی خوش بینی، امید و انرژی مثبت است.

روانشناسی رنگ سبز: این رنگ برگرفته از طبیعت و سر زندگی است، به همین دلیل سازمانهای مربوط به محیط زیست با توجه به روانشناسی رنگ ها در لوگو، از این رنگ بیشتر استفاده میکنند. از موارد دیگر میتوان به لوگوهای مربوط به صنایع غذایی، لوازم خانگی و تکنولوژی نیز اشاره کرد. این رنگ بیانگر هویت نیست اما فرهنگ را به طرز فوق العاده ای تداعی میکند. علاوه بر این در قسمت مربوط به دارایی، مالی و ثروت از سبز تیره بهره میبرند.

روانشناسی رنگ نارنجی: اگر قصد دارید خریداران زیادی را به سمت فروشگاه خود جذب کنید، رنگ نارنجی را از یاد نبرید. روانشناسی رنگ ها در لوگو این نکته را متذکر میشنود که با توجه به انرژی و تحریک کنندگی رنگ قرمز یا زرد، نارنجی که ترکیبی از هر دو رنگ است، قطعا تاثیر بیشتری نداشته باشد، کمتر ندارد. این رنگ را در لوگوهای هیجانی و تفریحی میتوانید مشاهده کنید.

روانشناسی رنگ سیاه: از جمله ویژگی های این رنگ میتوان به خنثی بودن، ناشناخته و مرموز بودن، غصه و عذا و خیلی موارد دیگر اشاره کرد. برندهای حرفه ای که میخواهند قاطعیت و در عین حال ظرافت خود را نشان دهند، در لگوی خود از رنگ مشکی بهره میبرند. حتی معمولا هر لوگو یک نسخه ی سیاه و سفید نیز دارد. برند صاحب لوگو با رنگ مشکی میتواند ثروت، قدرت، جدیت، توانایی و رمز آلود بودن خود را به رخ مخاطب بکشاند و شدیدا وی را مجذوب خود گرداند.

روانشناسی رنگ سفید: این رنگ نیز، همانند رنگ مشکی، علاوه بر این که خاصیت خنثی دارد، حامل ویژگی های خاصی چون جوانی، تکامل، انضباط و صلح است. در یک لوگوی مناسب، رنگ سفید به تنهایی معنی ندارد، ترکیب آن با سایر رنگها است که شخصیت واقعی را میتواند انتقال دهد.

نکات مربوط به انتخاب رنگ مناسب برای لوگو

۱- رنگ لوگوی خود را سلیقه ای انتخاب نکنید، چرا که علم و اصول روانشناسی رنگها، برای یک انتخاب تاثیر گذار لازم است.

۲- دو گروه رنگی جیغ و خاموش، تاثیرات متفاوتی دارند. نوع خاموش مخصوص پیغامهای پیچیده تر است در حالی که رنگهای جیغ، بدون حاشیه و بی پروا پیام را انتقال میدهد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه درباره ی روانشناسی رنگ ها در لوگو لازم بود بدانید تا در ساخت لوگوی مورد نظرتان موفق تر عمل کنید، بیان کردیم. امیدواریم مورد توجهتان واقع شده باشد. در انتها به یاد داشته باشید که مجموعه ی خاص لوگو، دارنده ی طراحان نمونه ای است که در زمینه ی کارشناسی رنگها و طراحی لوگو در سطح حرفه ای، حرف اول را میزنند. برای اثبات این حرف، از نمونه کاری ما در وب سایت دیدن فرمایید.

آخرین مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقدار پیشرفت:

فهرست مطالب