لوگوی پپسی چگونه ساخته شد؟ + تاریخچه ی آن

لوگوی پپسی | خاص لوگو

لوگوی پپسی

برند پپسی (Pepsi) یکی از شناخته شده ترین نام های تجاری در صنعت نوشیدنی می‌باشد که بیشتر از صد سال است از تاسیس آن میگذرد. لوگوی این شرکت به قدری شناخته شده و معروف است که دیگر کمتر کسی وجود دارد که آن را نشناسد. شرکت پپسی در سال 1893 توسط کیلب برادهم تاسیس شد. در ابتدا این نوشیدنی تحت عنوان داروی معده تولید میشد و در داروخانه ها فروش می‌رفت. بعدها در قالب یک نوشیدنی عادی بین مردم رواج یافت. لوگوی این شرکت در سال 1907 با شعار پپسی نوشیدنی خالص و اصل به ثبت رسید.

تاریخچه ی لوگوی پپسی

لوگوی پپسی نیز در طول سالیان گذشته مرتبا تغییر را تجربه نموده و همانند سایر لوگوی شرکت های معتبر از جمله لوگوی جدید پژو با همه ی تغییر در جزییات و ظاهر، به شکل امروزی خود رسیده است. در ابتدا این لوگو برگرفته از نام تجاری پپسی کولا با فونتهای مختلف و رنگ قرمز طراحی میشد. اما در سال 1950 رنگ آبی نیز به لوگوی این شرکت افزوده شد. در سال 1960 به یک باره لوگوی پپسی به یک فونت ساده با رنگ مشکی تغییر یافت که چندان مورد توجه قرار نگرفت. تا سال 2008 صاحبان این برند سعی می کردند با سفارش لوگو در فونتهای مختلف و رنگ های متنوع متن یا حتی رنگ بک گراند، لوگویی خاص تری طراحی نمایند اما موفقیت مطلوبشان کسب نمیشد.

تا این که در همین سال با پرداخت مبلغ بسیار بالایی برای طراحی لوگوی جدید خود توانست آن را به شکلی طراحی کند که تا به امروز نیز پابرجا بماند. لوگوی جدید پپسی متشکل از یک فضای کروی و با ترکیب سه رنگ قرمز، آبی و سفید طراحی شد و بسیار هم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

ناگفته نماند که در پس لوگوی پپسی تلفیقی از مفاهیمی مانند میدان مغناطیسی، فنگ شویی، زمین و غیره نهفته میباشد که هنوز راز آن فاش نگشته است. یکی از رکوردهایی که لوگوی این شرکت به دست آورد عنوان هشتمین لوگوی گران قیمت جهان بود که در آن زمان یک میلیون دلار برایش هزینه شد.

رقابت پپسی با کوکاکولا حتی در طراحی لوگو

همان گونه که میدانید پپسی نیز همانند کوکاکولا از مهمترین برندهای اقتصادی دنیا در زمینه ی تولید محصولات نوشیدنی است. دلیل معروفیت بیش از حد کوکاکولا طعم خاص نوشیدنی‌های تولیدی اش می‌باشد که هنوز هم راز آن حفظ گشته است. اما یکی از دلایلی که سبب شده برند پپسی هم در کنار کوکاکولا به بقای خود ادامه دهد، انجام تبلیغات در حوزه های مختلف از جمله طراحی لوگو بوده است.

پپسی در آغاز ایجاد و زمانی که معروفیت چندانی نداشت، با الگو برداری از لوگوی کوکاکولا همواره سعی کرده در سایه ی این برند بزرگ به رشد خود ادامه دهد. انتخاب رنگ قرمز و تایپی همانند تایپ نوشتاری کوکاکولا دلیل موجهی برای این نظریه می‌باشد.

اما زمانی که توانست سهمی از بازار نوشیدنی را از آن خود کند، دست به طراحی لوگوی منحصر به فرد خودش زد. تا آن زمان همانند برند کوکاکولا، قرمز رنگ اصلی لوگو بود و به یکباره رنگ آبی وسعت بیشتری یافت تا تفاوت میان این دو برند اشکارتر گردد. رنگ آبی علاوه بر شکل لوگو، در فونت نوشتاری نیز ایجاد تغییر کرد و این شکل تا به امروز توانست به حیات خود ادامه دهد.

مفهوم لوگوی پپسی

مفهوم لوگوی پپسی از درب نوشابه الهام پذیرفت که با گذشت زمان با حذف حاشیه های درب نوشابه، تبدیل به دایره ای خالی شد. دلیل انتخاب درب نوشابه، اهمیت خاص آن در دوران ابتدایی صنایع غذایی مخصوصا در صنعت نوشابه بود. به همین دلیل به عنوان یک نماد موثر مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان دو دلیل باعث شد دیگر از این نماد استفاده مستقیم نشود. یکی با زیاد شدن رقبا دیگر درب نوشابه خاص تلقی می شود و دیگری معروف شدن شرکت پپسی و عدم نیاز به استفاده از این مفاهیم بود.

داستانهای زیادی درباره ی لوگوی امروزی پپسی مطرح است. وجود رنگ قرمز در بالا و رنگ آبی مواج در پایین لوگو طبق بسیاری از تفاسیر بیانگر غروب است. که البته این تفسیر دور از آن چه میبینیم نیست. در واقع لوگوی پپسی می خواهد با نشان دادن رنگ آبی در حجم بیشتر، قدرت گرفتن خود را بیان نموده و با غروب به رنگ قرمز القا کند که برند کوکاکولا رو به زوال است. این اولین شلیک جنگ رقابتی پپسی به سمت کوکاکولا است.

مدتی که از این طرح گذشت، پپسی تصمیم گرفت نام نوشتاری خود را از بین رنگ آبی و قرمز خارج کرده و رنگ سفید قرار دهد و همان طور که میتوان حدس زد، بیان صلح است. البته تمام این تفسیرها، نظرات مشتریان این دو برند است. در طرح امروزی لوگوی پپسی شاهد این هستیم که رنگ قرمز از سمت چپ در حال فرو ریختن است و رنگ آبی از سمت راست به سمت بالا میرود و این نیز معنی جز بیان اوج گیری پپسی نسبت به کوکاکولا در بر نخواهد داشت.

لوگوی پپسی png | خاص لوگو

تیر خلاص در لوگوی پپسی

در لوگوی پپسی با کمی دقت در قسمت رنگ آبی شاهد یک لبخند کج یا اصطلاحا لبخند ژوکوند خواهید بود. این لبخند مفاهیم بسیار دارد که یکی از آنها بیان قدرت این برند است که به رخ کوکاکولا کشیده میشود. این است معجزه ی یک لوگوی خاص و حرفه ای.

سخن اخر

پپسی در زمان ایجاد همانند کودک نوپایی بود که در زیر سایه ی کوکاکولا رشد کرد و توانست قدرت بگیرد. بعد از این که به جایگاهی  که مد نظر داشت نزدیک شد، این اوج گیری قدرتش را با یک لوگوی ساده اما با مفهوم، نشان داد.  با همه‌ی این صحبت ها قطعا متوجه شدید که  لوگو تنها بیان کننده ی نام یک برند نیست بلکه میتواند در خود مفاهیم بسیاری بگنجاند. این مفاهیم میتواند به صورت بسیار خلاقانه ای ذهن مخاطب را به چالش کشیده و به راحتی در وی نفوذ کند. شرکت پپسی هم از این اصل استفاده کرد و به چنین ابر قدرتی تبدیل شد.

شما نیز اگر میخواهید چنین تجربه ای از برندتان داشته باشید و به زودی در صنعت خود از رقبایتان پیشی بگیرید، پیشنهاد میکنیم طراحی لوگوی خود را به خاص لوگو بسپارید.

 

آخرین مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقدار پیشرفت:

فهرست مطالب