قیمت طراحی لوگو چطور محاسبه میشود؟ + عوامل تاثیر گذار
قیمت طراحی لوگو | خاص لوگو

قیمت طراحی لوگو

امروزه هر کسب و کاری برای بهتر دیده شدن در میان سایر رقبایش باید یک نماد مخصوص به خود داشته باشد که در اصطلاح آن را لوگو میگویند. لوگو برای هر فعالیتی کاری، نوعی هویت محسوب میشود که با دیدن آن قطعا میتوانیم بگوییم متعلق به چه برندی است. در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با نحوه ی قیمت گذاری در سفارش لوگو و عواملی که میتواند بر نرخ آن تاثیر داشته باشد، آشنا کنیم. در ادامه  بیشتر در مورد قیمت طراحی لوگو توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اهمیت هزینه کردن برای طراحی لوگو

لوگو معرف و به نوعی هویت جاودانه برای هر کسب و کاری محسوب میشود. هر چه سعی کنید حرفه ای تر و جذاب تر باشد قطعا سبب بالا رفتن وجهه ی کاریتان خواهد بود. شاید شما نام این کار را هزینه کردن بگذارید اما در حقیقت بهتر است به دید یک سرمایه به آن بنگرید. چرا که اگر لوگویتان جوری باشد که شما را از رقبایتان تمایز دهد و در ذهن مخاطبتان نقش ببندد، قطعا پیامدهای خوبی برایتان به همراه خواهد داشت.

میتوانید متناسب با کسب و کارتان قیمت طراحی لوگو را مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر کارتان کوچک است از لوگوهای ارزانتر و نیمه حرفه ای کمک بگیرید و اگر یک کار لوکس و بزرگ دارید، حتما یک لوگوی حرفه ای و خاص نیز برای آن طراحی کنید. بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارد که در تعیین قیمت نهایی لوگو، میتوانید در نظر داشته باشید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت طراحی لوگو

پس از این که کارفرما و طراح در مورد طرح لوگو به تفاهم رسیدند لازم است که کارفرما نسبت به هزینه هایی که قرار است برای لوگوی دریافتی متحمل گردد، توجیه گردد. قطعا همانند هر موردی که قصد خرید و تهیه ی آن را داریم و عوامل مختلفی بر قیمت نهایی آن اثر میگذارند، در قیمت طراحی لوگو نیز میتوان عوامل مختلفی را تاثیر گذار دانست. در زیر به چند عامل مهم اشاره خواهیم کرد:

تاثیر نوع لوگو بر قیمت طراحی لوگو

لوگو دارای سه مدل مختلف تایپوگرافی، لوگوی تصویری و ترکیبی از هر دو میباشد.

مدل تایپوگرافی: در این مدل از طراحی، طراح با کمک حروف الفبا و خلاقیت بخشیدن به آنها، یک لوگو با نام برند مورد نظر ایجاد میکند. طراح این اقدام را با هزاران مدل فونت و خط انجام میدهد که هر کدام بیانگر ویژگی خاصی میباشد. به عنوان مثال فونتهای درشت نماد قدرت و جدیت هستند و فونتهای کج بیانگر سرعت و چابکی.

این مدل آسانتر، ارزانتر و در عین حال متداول تر است. شاید گمان کنید پس حتما کارایی پایینتری نیز دارد. اما تنها کافیست لوگوی کوکاکولا را مشاهده کنید تا به قدرت این مدل پی ببرید.

لوگوی تصویری: در این مدل، طراح با کمک تصویرهای بر گرفته از شاخصه های کسب و کار، اهداف و نوع مخاطبان برند مورد نظر، تصویری را تحت عنوان لوگو طراحی میکند. اگر بخواهیم معجزه ی این مدل از طراحی را نیز به شما نشان دهیم، میتوانیم الگوی اپل را نام ببریم.

مدل ترکیبی: همان گونه که از نام مشخص است ترکیب دو مدل تایپوگرام و پیکتوگرام است.

طراح میتواند با توجه به جایگاه برندی که توسط کارفرما به وی پیشنهاد شده است، یکی از راه های بالا را پیشنهاد دهد. طی توافق با یک دیگر، هر مدلی که برای طراحی لوگو در آن دسته انتخاب گردد، در قیمت طراحی لوگو ی نهایی تاثیر گذار خواهد بود. قیمت طراحی لوگو در مدل تایپوگرام ارزانتر از طرح پیکتوگرام خواهد بود که دلیل آن کار بیشتر و تمرکز فراوانتری است که طراح برای به تصویر در آوردن لوگوی مورد نظر شما صرف میکند. در نوع ترکیبی نیز شاهد نرخ بالاتری نسبت به دو مورد دیگر خواهیم بود و دلیل آن نیز طراحی هم زمان لوگو با ترکیب دو نوع تصویری و نگارشی است.

زمان لازم برای تعیین قیمت طراحی لوگو

قطعا زمان نیز از جمله مواردی است که در هر کسب و کاری میتواند به نوبه ای بر قیمت تاثیر گذار باشد. زمان میتواند به دو حالت اثر خود را نشان دهد.

در حالت اول زمانی است که طراح برای ایجاد لوگو به ان نیاز دارد. به عبارتی ساعات کاری وی محسوب میگردد تا لوگو طراحی گردد. این تعرفه عادی محسوب شده و تقریبا برای تمام کارهای مشابه یکسان است. به عنوان مثال دو لوگویی که از یک ساختار برخوردار هستند، با در نظر گرفتن زمان ساخت، ممکن است با حداقل اختلافی، هزینه ای نزدیک به هم داشته باشند.

در حالت دوم زمانی است که کاربر میخواهد کار با سرعت بیشتری انجام گیرد، در این حالت انرژی و دقت بیشتری از طراح می طلبد. پس قطعا لازم است مبلغ بیشتری نیز برای اعمال این سرعت عمل پرداخت گردد.

بدین صورت است که تفاوت قیمت یک کار سه روزه با هفت روزه یا تفاوت کاری، که قرار است هفت روزه انجام گیرد اما با عجله تقاضای انجام آن در سه روز میباشد، مشخص میگردد.

تعداد تقاضا برای طرح اولیه در قیمت طراحی لوگو

یک طراح لوگو باید در اولین اقدام، طرح اولیه ی لوگو را بر روی کاغذ ترسیم کند. برای موفقیت در ایجاد لوگوی مناسب نهایی، باید شناخت خوبی از مبناهای مربوط به لوگو داشته باشد. به این طرح اولیه ی لوگو بر روی کاغذ اتود گفته میشود.

یک کارفرما ممکن است به دلیل حساسیتهای شخصی و یا کاری، از طراح بخواهد چند نمونه طرح اولیه برای وی انجام دهد تا بتواند از بین آنها، مورد مناسب تر را انتخاب کند. به عنوان مثال طراح از سمت کاربر موظف شده است که دو طرح ایجاد کند، تا یکی را برگزیند. پس کارفرما نیز در عوض وظیفه دارد که هزینه ی این تعداد را پرداخت کند. تاثیر مقدار اتود در قیمت طراحی لوگو به گونه ای است که هر چه تعداد مورد تقاضا بیشتر باشد طبیعتا قیمت طراحی لوگو نیز بیشتر خواهد بود.

تعداد دفعات ویرایش در قیمت طراحی لوگو

در قراردادی که فی ما بین کارفرما و طراح بسته میشود، مشخص میگردد که طراح تا چند بار میتواند طرح را ویرایش کند. تعداد دفعات این توافق، در قیمت طراحی لوگو تاثیر گذار خواهد بود. البته گاهی تعداد دفعات ویرایش فراتر از تعداد قید شده در قرار داد میشود که در نهایت به صورت مجزا به توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

نوع کسب و کار در قیمت طراحی لوگو

تصور کنید یک شرکت کوچک تصمیم میگیرد که یک لوگو برای خود طراحی کند و در مقابل یک شرکت نامدار و بسیار بزرگ نیز در همین جهت اقدام میکند. هر دو به یک طراح مراجعه میکنند و سوال اینجاست که ایا قیمت طراحی لوگو برای هر دو یکسان است. در واقع که چنین نخواهد بود. چرا که فشار وارده بابت طراحی یک لوگوی حرفه ای و در عین حال متمایز برای شرکت بزرگتر، افزونتر خواهد بود، حتی گاهی چندین طراح، چندین نوبت ویرایش و نظر سنجی لازم است تا لوگوی خاص مورد نظر آماده ی استفاده گردد. در حالی که لوگوی یک شرکت کوچک نیاز به این همه وقت و انرژی ندارد. پس لازم به ذکر است که نوع کسب و کار در قیمت طراحی لوگو تاثیر دارد، در شرکت خاص لوگو نیز پلن های معاملاتی متفاوتی موجود است که بر اساس معیارهای هر یک، کارها را میتوان قیمت گذاری کرد.

سطح تجربه طراح در قیمت طراحی لوگو

لازم است بدانید که میزان و سطح تجربه طراح در قیمت طراحی لوگو تاثیر دارد. به عبارت دیگر هنگامی که یک طراح بر اساس آموزشهای حرفه ای یا تجارب فراوان و صرف هزینه و وقت توانسته است نام و آوازه ای برای خود رقم بزند قطعا هزینه ی طراحی بیشتری در برابر طراحان تازه وارد مطالبه میکند. دلیل این امر نیز نمیتواند بدی یا خوبی یکی بر دیگری باشد، بلکه عرفی است که مشخص شده است.

بیان این نکته هم حائز اهمیت است که برخی افراد به سایت های طراحی لوگو به صورت آنلاین مراجعه کرده و قالبهایی رو نیز دریافت میکنند، این قالبها ساده هستند و قدرت تغییر زیادی ندارند و حال این طراحی را با کار یک شرکت معتبر تبلیغاتی اگر بخواهیم مقایسه کنیم، کدام یک حق دارند که دستمزد بیشتری برای کارشان دریافت کنند؟ پس بدانید متناسب با کیفیت بالاتر باید هزینه ی بیشتری نیز پرداخت کنید.

تفاوت طراح و قیمت طراحی لوگو

  • سایت های دارای قالب طراحی:

این سایت ها میتوانتد قالبهایی را به صورت رایگان یا با قیمت  بسیار ارزان در اختیار شما قرار دهند. از ویژگی های این قالبها نبود امکان تغییر زیاد در آن است. به عبارت دیگر قابلیت ویرایش در ان ها محدود است. لوگوهای ساخته شده با این روش بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک و حتی لوگوهای مناسب فضای مجازی مانند اینستاگرام است.

  • افراد فریلنسر آماتور

این افراد به صورت کاملا آماتور و غیر حرفه ای، وارد این کار میشوند و با توجه به اندک بودن تجربه و تخصصشان، لوگوهای ابتدایی طراحی میکنند. برخی از این افراد نیز، اقدام به کپی یا الگو برداری از سایتها یا سایر لوگوهای دیگر، میکنند. هزینه ی دریافتی این گروه بسیار کم خواهد بود.

  • افراد فریلنسر نیمه حرفه ای

این افراد هم مشابه آماتورها انفرادی فعالیت میکنند و از راه های گوناگون، مانند سایت و سایر لوگوها الهام کاری میگیرند. اما تفاوت این گروه در ابراز خلاقیت بیشتر و نوآوری فراوانتر است ولی باز هم از دید کارشناسان، کارهایشان بی عیب و نقص نیست. این گروه نسبت به گروه قبلی، هزینه ی بیشتری بابت طراحی طلب میکنند.

  • تیم طراحی آماتور

این گروه از چند فرد آماتور تشکیل شده و نکته ی مثبت آن نسبت به فعالیت فردی، تجمع چند خرد و خلاقیت است. هر چند که اصول طراحی آنها مشابه افراد مبتدی و نیمه حرفه ای است. قطعا هزینه ی این گروه نیز بیشتر خواهد بود.

  • شرکت تبلیغاتی متوسط

این گروه متشکل از افراد نسبتا با تجربه است. خلاقیت و نو آوری در طراحی های لوگوی این دسته کاملا مشهود میباشد و در مقابل نیز هزینه ی بیشتری نیز دریافت میکنند.

  • افراد یا شرکت تبلیغات حرفه ای

این دسته متشکل از افرادی است که دید وسیع تری به برندینگ داشته و کارهای ارائه شده توسط آنها مهندسی تر و با استادانه تر میباشد. دید کامل این دسته به عناصر بصری برند، در پی مطالعات فراوان، خلاقانه و پویاست. لوگوهای ایجاد شده توسط این گروه قطعا با ارزش خواهد بود. طبیعتا هزینه ی دریافتی نیز بالاتر خواهد بود.

تاثیر روان شناسی رنگ، شکل بر قیمت طراحی لوگو

حرفهایی که در طراحی لوگو به کار میرود، باید با اصول برند هماهنگ باشد. در این میان نقش رنگ و شکل بسیار پر رنگ است. مثلا رنگ طلایی در لوگوهایی که نشان از کالای لوکس است یا شکل دایره در بیان لوگوهای مربوط به سرگرمی، از جمله موارد روان شناسی هستند. اگر بخواهید کار شما بر اساس اصول این علم انجام شود باید تعرفه ی آن را نیز متقبل گردید.

بودجه ی کارفرما و تاثیر آن بر قیمت طراحی الگو

هنگامی که تصمیم میگیرید برای بیزینس خود، لوگو طراحی کنید، لازم است که نسبت به مبلغی که میخواهید هزینه کنید، برنامه ریزی کافی داشته باشید. برای این که بودجه ی در دسترس خود را با هزینه ی نهایی طراحی بسنجد علاوه بر دریافت جدول پیش هزینه ها، باید قیمت حدودی کار طراح که تحت تاثیر سختی کار، زمان و تعداد دفعات طراحی اتود و غیره نیز هست را دریافت کند. در عوض کارفرما نیز دست به تغییرات لازم میزند تا با بودجه ی خود هماهنگ گردد.

دلیل تفاوت هزینه طراحی لوگو

دو خودرو را تصور کنید که یکی تولید یک کمپانی معتبر جهانی است و دیگری ساخت یک کمپانی سطح پایین تر است. آیا توقع دارید هر دو از لحاظ قیمت در یک راستا باشند؟ طبیعتا خیر.

این مورد را میتوان درباره ی طراحی لوگو نیز مطرح کرد. قطعا کار طراحی لوگو برای یک شرکت بزرگ تولید لوازم خانه با طراحی آن برای یک شرکت کوچک کسب و کار خانگی از نظر بسیاری موارد متفاوت خواهد بود که همین امر بر قیمت نیز تاثیر گذار است. علاوه بر این، طبیعی خواهد بود که شرکتهای متخصص و حرفه ای از نرخ بیشتری برخوردار باشد، چرا که لوگوهای دریافتی از آنها نیز در سطح بسیار حرفه ای هستند.

تعرفه و شرایط پرداخت هزینه ی طراحی لوگو

با این که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، برای کلیه ی موارد موثر بر طراحی تعرفه ی معینی تعیین کرده است اما این نرخ در میان سایت ها، فریلسنرهای مبتدی و طراحان بزرگ به صورت کاملا متغیری در جریان است. دلیل این تغییر نرخ نیز کیفیت و اصالت کاری است که به صورت متفاوت از هر کدام دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، کلیه ی عوامل ذکر شده در بالا نیز بر تعیین تعرفه ی نهایی موثر خواهد بود.

در ابتدای کار بین طراح و کارفرما قراردادی منعقد میگردد که کلیه ی انتظارات، تفاهم ها و اصول لازم در آن قید میگردد. پس از این که قیمت کارها و جزییات ان ارزیابی شد در قرارداد ذکر میگردد. همچنین میزان پیش پرداخت که معمولا پنجاه درصد مبلغ کل است به همراه زمان پرداخت آن   همچنین موارد پرداختی آینده به صورت کاملا واضح مندرج میگردد.

پیدا کردن طراح با تعرفه ی مورد نظر

در بالا نیز اشاره کردیم که وقتی برای طراحی الگوی مورد نظرتان به یک طراح مراجعه میکنید قطعا با نرخ های متفاوتی نیز رو به رو خواهید شد. قبل از قطعی شدن کار، با چند طراح یا شرکتهای طراحی، جلسه ای کوتاه برگذار کنید. پس از بیان خواسته ها،اهداف، نظرها و بعد از مشاهده ی نمونه کارهای طراح، قیمت کارها را بگیرید و در نتیجه تصمیم بگیرید. فقط قبل از عملی کردنتان مد نظر داشته باشید که هر ارزانی بهترین نیست و این که هر گرانی نیز ایده آل نیست. در هر دو صورت فقط باید دقت کنید که از بین طراحان مورد مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید.

طراحی لوگو در وب سایت خاص لوگو بر چه اساس است؟

هنگامی که به این شرکت مراجعه میکنید قطعا اهداف و خواسته های شخصی خود را دارید.

 ابتدا حوزه ی فعالیت خود و مخاطبانتان بررسی میگردد سپس ارزش برند شما مورد ارزیابی قرار گرفته و نوع الگوی مناسب شما انتخاب میگردد. تعداد طراح مناسب با توجه به اتودهای انتخاب شده و مدت زمان مشخص، اقدام به طراحی میکنند. سپس توسط کارشناس مجموعه بررسی میشود تا با هویت بصری برند همخوانی داشته باشد. در نهایت طرح با کارفرما بررسی و در صورت نیاز ویرایش میگردد. تا جایی که لوگوی مناسب انتخاب و اجرا گردد.

نکات زیر را حتما به خاطر بسپارید:

۱- افراد غیر متخصصی هستند که لوگوهای سایر شرکتها را به آسانی کپی کرده و با تغییرات اندکی، به شما تحت عنوان یک کار حرفه ای با مبلغ کمتر میفروشند. این کارهای کپی و تکراری نقش موثری در حرفه ی شما نخواهد داشت. تنها افرادی به دنبال این لوگوها میروند که علاوه برای آینده ی کاری خود اهداف بلند مدت ندارند.

۲- هیچ عددی را نمیتوان به عنوان مبلغ ثابت برای طراحی یک لوگو بیان کرد. دلیل آن نیز وجود عوامل مختلفی است که بر این نرخ تاثیر گذار است. اگر بر هر کدام از این عوامل اشراف داشته باشید، میتوانید به راحتی بر قیمت نهایی دخیل گشته و آن را کنترل نمایید.

۳- در قسمت انواع لوگو و قیمت طراحی آن میتوان به چند مورد دیگر نیز اشاره کرد:

لوگوی انتزاعی، که زیر مجموعه ی لوگوی تصویری است و موارد مفهومی را در بر میگیرد. از قیمت متفاوتی برخوردار است که بیشتر به خواست مشتری بستگی دارد.

لوگوی مسکات، که طراحی یک شخصیت برای برند مورد نظر است مانند چی توز، که باز هم قیمت آن به خواست مشتری بستگی دارد.

لوگوی مینیمال، که به ساده ترین روش طراحی گردیده است، که از انواع آن میتوان به لوگوی نشنال جغرافیک اشاره کرد. به دلیل قیمت مناسب، برای شرکتهای کوچک و تازه تاسیس بسیار مناسب است.

 سوالهای مهمی که ممکن است درباره ی قیمت طراحی لوگو با آن مواجه گردید:

۱-  آیا هزینه کردن برای طراحی لوگو توجیه اقتصادی دارد؟ لوگو برای هر کسب و کاری مانند شناسنامه است، قطعا هزینه کردن برای این نماد هویتی بسیار ضروری و مفید خواهد بود. علاوه بر این، هزینه های مربوط به طراحی لوگو یک بار اتفاق می افتد و هر چقدر در انجام ان دقت کنیم نتیجه ی بهتری در آینده خواهیم دید.

۲- آیا تجربه ی کارفرما درباره ی برندینگ و لوگو بر قیمت طراحی لوگو تاثیر گذار است؟

بله، قطعا وقتی که کارفرما اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشد به راحتی میتواند علاوه بر بیان انتظاراتش، به راحتی میتواند در زمینه ی طراحی نیز به طراح کمک کرده و پیشنهادات لازم را بدهد. اما در صورت عدم آگاهی کارفرما، کار طراح سخت تر میگردد. طبیعی است که گروه اول متحمل پرداخت هزینه های کمتری میشوند.

۳- آیا هر لوگوی گران قیمتی میتواند خاص و منحصر به فرد باشد؟

خیر، تعیین قیمت به عنوان معیار خاص بودن لوگو، کاملا اشتباه خواهد بود. بهترین معیار میتواند نمونه کارهای فرد یا گروه طراحی باشد. درست است که یک طراح حرفه ای نسبت به مبتدی مبلغ بیشتری مطالبه میکند اما فقط در صورت اطمینان از کار طراح میتوانید قیمت را با کیفیت برابر بدانید.

نتیجه گیری                                

وقتی برای برند خود، لوگو طراحی میکنید، در واقع مهری دائمی بر پیشانی ان میزنید. قطعا با توجه به توقعی که نسبت به کار خود دارید و آینده ای که برای بیزینس خود تصور میکنید، میتوانید هزینه ی طراحی لوگو را تقبل بفرمایید. مزیت استفاده و اعتماد به خدمات شرکتهای تبلیغاتی حرفه ای مانند خاص لوگو، بهره گیری از تیم خلاق و متخصصی است که با نهایت توانایی خود، طرحی را به شما تقدیم میکنند که نمونه ی آن را در هیچ کجای دنیا نخواهید دید. در دنیای کسب و کارتان برای داشتن یک لوگوی جاودانه سرمایه گذاری کنید و در آینده ی نه چندان دور از ثمره ی آن نهایت لذت را ببرید.